Birkebeinerrittet med positive endringer
Slutt på både asfalt og stengte veier på Sjusjøen
«Never change a winning team», er det noe som heter. Og som verdens største terrengritt, som ofte har blitt utsolgt på et blunk, må man kunne si at Birkebeinerrittet har vært en stor suksesshistorie. Selv om intet tre vokser inn i himmelen, og også Birkebeinerrittet har hatt sine problemer. Den kanskje største utfordringen ser nå ut til å være løst.
Det er nemlig ingen hemmelighet at det ikke er alle som har vært like entusiastiske og glade over at veien til «alle» hyttene på Sjusjøen er stengt hele dagen når rittet pågår. Det har derfor vært veldig vanskelig å komme seg til og fra hyttene sine, med de ringvirkninger det har gitt. Mens syklistene altså har sust nedover asfaltbakkene i terrengrittet i flere kilometer fra Storåsen.
Med løypeendringene som nå gjøres, løser man begge disse utfordringene. Løypen tar av på en ny traśe like før grusveien går over til asfalt på løypens høyeste punkt ved Storåsen. Den dreier til venstre inn på en ny traśe med grus- eller terrengunderlag og så langt vi skjønner, vil løypen runde på nedsiden av Storåsen, komme inn på stadionområdet og gå under veien i lysløypen der både Birkenbeinerrennet går og Birkebeinerløpet gikk tidligere, og nå også UltraBirken og nyskapningen Birken Fjellmaraton vil gå. Deretter følger den en trasé gjennom hyttefeltet på Sjusjøen, krysser Nordseterveien og kommer inn igjen i den gamle løypen ved Svartbekkveien (se kart nedenfor – klikk på bildet for større versjon av kartet).
Går det som man håper, vil det føre til enda bedre stemning og folkeliv under arrangementet.
– Den nye traseen ivaretar nettopp dette. Lettere fremkommelighet til hyttene betyr flere folk til å heie frem Birkebeinerne på Sjusjøen under årets Birkebeinerritt, sier Tor Skraastad i Birken til nettstedet.
Samtidig gjøres det også en endring i området før Nysetra, der det legges opp til en større naturopplevelse i den nye taséeen. (se høyre kart ovenfor)
Begge endringene korter ned distansen med 3 km, så hele rittet blir altså rundt 6 km kortere og vil bli cirka 86 km, men samtidig vil altså det raske asfaltstrekket forsvinne på bekostning av mer grus og terreng.
Mer om endringene på Birken.no.
Birken annonserte også nylig en endring i UltraBirken på sykkel, som i år får nytt startsted fra Pellestova.
– Det vi har drømt om i mange år, blir nå virkelighet! I 2016 starter UltraBirken på Pellestova på toppen av Hafjell, forteller Aksel Selmer, UltraBirkens stifinner, på Birken.no.
Men drømmen er ikke sterkere enn at den kun gjelder for årets ritt.
– Neste år må du regne med at starten blir et annet sted. Uforutsigelig har blitt et hedersord i UltraBirken-sammenheng, legger Selmer til.
Mer om endingen i UltraBirken sykkel her.
Birkebeirerrittet arrangeres i år for 24.gang lørdag 27.august, mens UltraBirken, FredagsBirken og HalvBirken går dagen før.
Som for FredagsBirken på ski, så har Team Sportsmanden et par ledige startnumre til FredagsBirken sykkel. Mer om det senere på Sportsmanden og på teamets Facebookside, der du også kan bli medlem i Team Sportsmanden.
Følg Sportsmanden i Birken.
Her er våre reportasjer fra fjorårets ritt:
Lokale Oppegård-profiler håper å prege Birken-helgen
Arne Post ble årets Superbirkebeiner – Birken-dagen fullbragt for Oppegårds superduo
Stor bildereportasje fra Kvinner Elite
Ola Kjøren og Tone Kristin Larsen best i krevende UltraBirken
Stemningsbilder fra sykkelfesten i Birken
Sportsmanden.no