Suksess eller fiasko – hvem bryr seg?
Godt nytt år!
Vi håper at 2024 blir et fremgangsrikt år for våre lesere, og vi skal prøve å bidra med enda litt mer mosjonsstoff, gode bilder, treningsglede og inspirasjon også i det nye året.
Sportsmanden er nå inne i sitt 12. år etter oppstarten den 12.12.12. Så kanskje det er på sin plass også med et lite tilbakeblikk. Har Sportsmanden vært en suksess eller en fiasko? Svaret er vel helt opp til hvem vi spør og hvilke briller vi selv tar på oss. Om vi betrakter glasset som halvtomt eller halvfullt.
Intensjonen til Sportsmanden er å bidra med å spre idrettsglede gjennom å dekke ulike mosjonsarrangementer fra ulike deler av landet, med hovedvekt på løping, men også med innslag fra langrenn og andre kondisjonsidretter. Vi tilstreber å være tett på deltakerne, ofte med omfattende bildeserier der vi tar pulsen på arrangementet og prøver å få gode motiver og kommentarer. Ofte er vi helt på innsiden, ved selv også å delta på arrangementet, og gjerne med like stort fokus på idrettsgleden i de bakre rekker, som på vinnerne.
Sportsmanden har i mange år produsert over 100 saker og lagt ut et par tusen bilder årlig. Og selv om Sportsmanden er en enmannsbedrift, er det lagt ut over 400 saker fra 23 bloggere og gjesteskribenter. Og vi er selvsagt til stede på Facebook med rundt 5400 følgere og på Instagram, der følgerskaren er langt mer beskjeden. Vi har etablert Team Sportsmanden, med 166 medlemmer p.t. Og vi har arrangert turer til Berlin Marathon og til Skåbu Fjellmaraton i flere år. Samt arrangert ett og annet mosjonsløp selv, eller sammen med andre. For å nevne de store linjene. (Se nederst for en liten oppsummering av Sportsmanden i ulike fora.)
Så vi må vel ha lov til å si at en viss grad av suksess har det vært?
Men bildet er langt fra rosenrødt og medaljens bakside er også synlig. Først og fremst har det vært svært krevende å skape noen som helst inntekt av alt arbeidet, det være seg ved annonser eller andre inntekter, så enkeltpersonforetaket har gått med dundrende underskudd. Responsen fra leserne kunne også ha vært langt bedre. Artikler som det er brukt timesvis på å produsere, leses kanskje kun av et par hundre personer, eller enda færre. Antallet visninger varierer selvsagt mye, men vi må være ærlige å si at vi hadde håpet og trodd på en langt bedre gjennomslagskraft blant hundretusener av mosjonister i vårt langstrakte og idrettselskende land.
Men tilbudet er stort og jungeltelegrafen går dessverre særdeles tregt, så muligens burde vi for lengst ha brukt betydelige midler (som vi ikke har) på omfattende reklamekampanjer. Eller i hvert fall litt mer enn vi har gjort? Det er nemlig ikke mye, selv om vi et par ganger har prøvd å promotere Sportsmanden via annonser på Facebook, med svært begrenset effekt. Vi prøvde en gang også å informere om vår blotte eksistens på Norges største løpeforum, Løpeprat, men fikk raskt innlegget slettet med en skuffende og merkelig begrunnelse om at vi drev kommersiell virksomhet på linje med VG og andre store aviser. Ja, hadde det bare vært så vell! Vi tenkte bare at den jevne løpsmosjonist kanskje hadde satt pris på å vite om oss. Men fortsatt må vi nok leve med erkjennelsen av at flesteparten av landets mosjonister aldri har hørt om Sportsmanden og ikke aner hva vi står for og hva vi ønsker å være. «Av mosjonister, for mosjonister».
Vi hadde håpet at venner og bekjente hadde spredd budskapet i langt større grad, gjennom ord og anbefalinger, eller bare ved helt enkle handlinger som å klikke «liker» eller å dele saker på sosiale medier. Det er så lite som skal til, for at budskapet når ut til flere, særlig slik algoritmene på de sosiale plattformene til Meta er bygd opp. Men hvem bryr seg vel om det? Vi hører ofte folk i dag sier «jeg bryr meg ikke». Eller «hvem bryr seg?» Vi lever i en tid der egoet ofte er viktigere enn fellesskapet. Paradokset er at det er viktigere enn noengang å bry seg. Bry seg om miljøet, bry seg om å redusere overforbruket, kjøpe mindre og kaste mindre. Bry seg om gjenbruk. Bry seg om de små tingene, og tro at det nytter. Mange bekker små.
Så da er det kanskje ikke så rart at de fleste ikke bryr seg katta om hva Sportsmanden skriver og bedriver? Joda, det er noen hederlige unntak – stor takk til dem – men de er jammen ikke veldig mange, og vi har vennet oss til at antallet likerklikk på artiklene kanskje ikke er mer enn 15-20. Ikke at dette tallet i seg selv er så viktig – i den store sammenhengen er det vel noe av det minst viktige i denne verden. Men likevel; det synliggjør litt av engasjementet, eller mangel på sådan – om man bryr seg eller ei – og det hjelper altså å spre budskapet og innholdet til flere, gjennom disse finurlige automatiske algoritmene. Men hvem bryr seg om slike bagateller?
Situasjonen speiler vel egentlig det samfunnet vi lever i. På den ene siden oversvømmes vi av tilgjengelig informasjon i ulike former, slik hverdagen er blitt med sosiale medier og mobiltelefonen som en forlenget del av kroppen. De fleste av oss er påskrudd hele tiden, mange går med nesen ned i telefonen sin også mens de trasker rett ut i fotgjengerfeltet uten å se seg for, eller sågar mens de sykler eller kjører bil. De siste kan heldigvis vente seg solide bøter om de blir tatt i kontroll. Men med all denne skjermbruken skulle det jo være enda enklere å bli sett og lest av stadig flere, også for Sportsmanden?
Når det likevel bare skjer i svært begrenset grad, så er vel det åpenbare svaret at produktet ikke er bra nok? Det er godt mulig det er så enkelt. Vi får imidlertid, heldigvis og med jevne mellomrom, gode ord fra lesere og andre mosjonister som verdsetter vårt arbeid på ulike fronter. For også vi – som jobber for å motivere og inspirere andre – trenger en bekreftelse eller en oppmuntring en gang i blant. Av folk og lesere som bryr seg. Sånn at vi kan fortsette å publisere artikler fra mosjons-Norge og dukke opp langs løypen med kamera, eller av og til arrangere en tur eller et løp.
Med eller uten suksess. Det er ikke så viktig. Bare noen blir litt inspirert og liker det vi gjør. Og helst at litt flere bryr seg.
Med ønsker om et aktivt og godt nytt år!
Frode Monsen
redaktør
PS: Bli gjerne med på NyttårsLøftet! 👍
–
Sportsmanden i ulike fora
Nettside: Sportsmanden.no
På Facebook: www.facebook.com/Sportsmanden
På Instagram: @sportsmanden.no
Grupper:
Forum på Facebook: Sportsmanden Sportsforum
Xtep Løpskarusellen: Løpskarusellen
Annet:
Sportsmandens Health & Wellness Shop: https://sportsmanden.new.synergyworldwide.com
Team Sportsmanden: hjemmeside
Løpskarusellen og andre virtuelle løp: hjemmeside
SportDesign
Xtep Nordic
Fjordløpet
–
Sportsmanden.no